Jeg elsker musik
Som musiklærer på vores skole har jeg da af og til tænkt på, at det kunne være rigtig sjovt, hvis man kunne få etableret et egentligt skoleorkester, og jeg har bestemt gjort forsøget mange gange. Men det ser ikke ud til, at det kan lade sig gøre, for de unge mennesker er måske nok interesseret i musik, men de kan tilsyneladende ikke fastholde interessen længe nok. Så snart de er kommet i puberteten, er der andre ting, der trækker mere end at gå til musik i de sene eftermiddagstimer, for det skal selvfølgelig foregå udenfor den egentlige skoletid.
Men lige i øjeblikket er det dog lykkedes mig at få samlet et lille band, som skal stå for musikken til en skolekomedie, der skal opføres over et par aftener kort før jul. Vi er for længst begyndt at øve på de forskellige melodier, der er med i skolekomedien, og det går faktisk rigtig godt.
Det er vores sjette klasser, der står for både komedien og musikken til den, og der er heldigvis nogle af mine elever, der på forhånd har spillet på forskellige instrumenter. En af dem, Claus, er faktisk rigtig god til at spille på ukulele, og han er i stand til at få en dejlig, sprød klang ud af det firestrengede instrument.
Lidt mere træning skal jeg have med de to andre i det lille strenge-ensemble. For Lars er vild med rockmusik og har gennem det seneste års tid øvet sig på sin elektriske guitar, men hans hidtidige repertoire er faktisk ret langt fra det, vi skal spille til skolekomedien, hvor det er en spansk guitar uden elektrisk forstærkning af lyden, der skal bruges.
Også det tredje strengeinstrument kræver en hel del mere, end Rasmus kan i forvejen. Han fik for et års tid siden foræret en banjo af sin farfar, men han mistede vist ret hurtigt interessen for at spille på den, så han er ikke specielt øvet. Hvis du ikke ved, hvad en banjo er: Klik her.
Alligevel har jeg været nødt til at bruge ham i ensemblet, for han er den eneste af mine elever i musiktimerne, der nogensinde har haft en banjo i hænderne før, så der vil trods alt nok være mere arbejde med at opøve en anden elev, fordi det så skal ske helt fra bunden.
Men der er tydelige fremskridt at spore, og det er lykkedes mig at få dem alle tre lært de melodier, der skal spilles til skolekomedien. Jeg har valgt den metode, at jeg selv spiller med på klaver her i starten af vores øvelser, men på et tidspunkt bliver jeg nødt til at trække klaverspillet ud, for det indgår ikke i musikken, der skal ledsage nogle af optrinene i skolekomedien.
Det er alt i alt en god oplevelse for mig, fordi alle tre drenge går op i det med liv og sjæl, og ingen af dem er i hvert fald generte i forhold til at skulle optræde for hele skolen, så indtil videre er jeg ganske fortrøstningsfuld med hensyn til, hvordan vi skal klare musikledsagelsen til skolekomedien i december.